WebsiteNazorg wenst je fijne feestdagen. Van 25 december t/m 1 januari zijn wij gesloten.
Voor spoedgevallen is onze helpdesk beschikbaar.

Oplossing: http 500 error wordpress (wit scherm)

1.   Wat is een http 500 error foutmelding? #

De server waarop je website draiat, heeft een onverwachte toestand aangetroffen waardoor deze niet aan het verzoek kon voldoen. Interne serverfouten (error 500) worden vaak veroorzaakt door conflicten tussen plug-ins en/of themafuncties.

 

2.   Wat veroorzaakt de WordPress HTTP error 500 foutmelding? #

Er zijn meerdere soorten oorzaken van HTTP-fouten, maar eerst moeten we foutopsporing in WordPress inschakelen, waarna we problemen zoals hieronder kunnen controleren :

– Probleem in “.htaccess bestand”.

– Code probleem in plugin (s).

– Codeproblemen in het huidige actieve “Thema”.

– Probleem met geheugenlimiet.

 

Opmerkingen: Voordat je iets wijzigt, moet je ervoor zorgen dat je backup van alle bestanden/database maakt.

 

2.1 Probleem in “.htaccess bestand” #

Je kunt het .htaccess-bestand deactiveren/activeren in de websitebestanden om de bestandsnaam te hernoemen.

Maak een nieuw bestand met de naam “.htaccess” en voeg standaard WordPress .htaccess code toe in het nieuwe bestand en controleer of de website werkt of niet.

 

2.2 Codeprobleem in plug-in(s) #

De “plugins” map bevindt zich in wp-content map en je kunt ofwel alle plugins deactiveren door ze hernoemen (bijvoorbeeld door “.old” achter de bestandsnaam te plaatsen). Daarmee worden de plugins buiten werking gesteld.  Je kunt ook elke plugin deactiveren en de website controleren na het deactiveren van plugin(s).

Als alle plug-ins zijn gedeactiveerd en de website werkt prima, dan moet je één voor één opnieuw elke plugin activeren (door de hernoeming terug te draaien) en de website controleren of een specifieke plug-in een probleem veroorzaakt, dan zal de website opnieuw een fout vertonen. Dan kun je het probleem in die plug-in achterhalen. Je zult de laatste versie van die plugin dan moeten installeren of die plugin moeten vervangen door een andere met dezelfde functionaliteit.

 

2.3 Codeproblemen in het huidige actieve “Thema” #

Je kunt het debuggen met een schakelthema door een ander thema te activeren en als de site goed werkt, moet het probleem zich in het thema bevinden. Je kunt vervolgens kijken of er een nieuwe versie van het thema is dat je kunt installeren. Je kunt ook contact opnemen met de thema-bouwers of een thema installeren dat dezelfde functionaliteiten kent.

 

2.4 Probleem met geheugenlimiet. #

Voeg onderstaande code toe aan wp-config.php bestand dat zich in de hoofdmap van WordPress-bestanden bevindt.

define( "WP_MEMORY_LIMIT", "256M" );

Deze code vertelt WordPress om het geheugen te verhogen tot 256MB. Je kunt in de hostinginstellingen ook vaan de Memory-limit verhogen. Neem contact op met je hostingprovider.

 

3.   Foutopsporing in WordPress. #

Als de voorgaande oplossingen het probleem niet hebben opgelost, kun je de foutopsporingsmodus inschakelen. Wanneer de foutopsporingsmodus is ingeschakeld, kun je de website zien en wordt het exacte probleem weergegeven in het aangegeven bestand.

Je kunt foutopsporing inschakelen in het wp-config.php bestand, dit bestand bevindt zich in de hoofdmap van WordPress-bestanden. U kunt het wp-config.php-bestand bewerken via cPanel / FTP, dan kunt u WP_DEBUG modus inschakelen zoals hieronder:

define ( "WP_DEBUG_LOG", true );

Je vindt het logbestand nu in /wp-content/debug.log

Weergave van fouten en waarschuwingen uitschakelen

define ( 'WP_DEBUG_DISPLAY', false );

@ini_set ( 'display_errors', 0 );

De foutmeldingen die hier worden weergegeven helpen je bij het oplossen van het probleem.

 

Simon Janssen