WebsiteNazorg wenst je fijne feestdagen. Van 25 december t/m 1 januari zijn wij gesloten.
Voor spoedgevallen is onze helpdesk beschikbaar.

Google: Robots Metatags zijn geen ranking signals

Google negeert al jaren de Metatag voor titels als ranking signal en ook die voor omschrijvingen levert geen bonuspunten op in de race naar de top. De Metatag voor Robots is dat ook niet, maar is toch niet een tag die je over het hoofd moet zien.

Google’s eigen John Mueller liet afgelopen week weten dat de Robots metatag geen ranking signaal is. Het is wel een tag die invloed heeft op de weergave van zoekmachine resultaten en zelfs de crawlsnelheid kan beïnvloeden.

Met de robots metatag kun je namelijk aangeven of een pagina wel (index) of niet (noindex) geïndexeerd mag worden door Google. Nouja, geïndexeerd is misschien een raar woord. Google indexeert jouw pagina namelijk altijd, maar onthoudt dat jouw pagina wel of niet getoond mag worden in de zoekresultaten. Een kleine nuance in de betekenis van index/noindex.

Populair is ook om aan te geven dat links op de pagina wel (dofollow) of niet (nofollow) mogen worden gevolgd door de Google robot, je kunt aangeven of een snippet een bepaalde maximale lengte mag hebben (max-snippet) of zelfs geen snippet (nosnippet), geen zoekvenster (nositelinkssearchbox) en meer.

Je komt dus niet hoger door gebruik te maken van de Robots metatags, maar je kunt wel degelijk invloed uitoefenen op of en hoe je in de zoekresultaten staat. Wil je jezelf verder verdiepen in de mogelijkheden van deze metatag in combinatie met Google, ga dan naar de help pagina van Google.

Arjan Olsder