Waarschijnlijk heb je het ooit al eens gedaan; jouw Google Bedrijfsprofiel claimen of aanmaken zodat je meer controle hebt over de weergave ervan. Hoe meer en hoe beter jouw ingevoerde data zijn, hoe meer de zoekmachine daarmee kan. Om dat te stimuleren is er nu een speciale widget die jouw profielsterkte in beeld brengt. Toch zit er nog een raar addertje onder het gras.
Om de meter lekker in het groen te krijgen, moet je namelijk een wizard doorlopen die je helpt de belangrijkste zaken in te vullen. Waaronder je diensten en foto’s. Maar misschien zijn die helemaal niet relevant voor jouw organisatietype. Dan kom je dus niet in het groen… maar er speelt nog iets.
Een ander element dat je nodig hebt om in het groen te komen is namelijk dat je gebruik moet maken van Google Ads. In veel gevallen krijg je meteen een aanbod met een flink tegoed dat je mag opmaken. Het wel of niet gebruiken van advertenties zou dan ook iets zeggen over de kracht van jouw profiel terwijl ads er juist op gemaakt zijn bezoekers meteen door te sturen naar jouw product of dienst.
Ons advies is dan ook om de profielsterkte vooral te zien als een incentive om nog eens goed door jouw instellingen te bladeren en aan te passen waar nodig, maar vooral niet obsessief voor een groene score gaan als Google Ads voor jouw businesscase niet interessant zijn.