WebsiteNazorg wenst je fijne feestdagen. Van 25 december t/m 1 januari zijn wij gesloten.
Voor spoedgevallen is onze helpdesk beschikbaar.

Is Domain Authority belangrijk voor SEO?

Domeinnamen

Het is een getal dat vaak voorbij komt; domein autoriteit. Ooit bedacht door MOZ, maar inmiddels heeft zo ongeveer iedere SEO tool daar wel een eigen variant op bedacht. Meestal op een schaal van 1 tot 100 en een belangrijke graadmeter hoe goed jouw website is… maar is dat wel zo?

John Mueler van Google heeft al in vele interviews bekend dat Domein Autoriteit bestaat als gegeven, maar ook dat het iets is dat Google zelf totaal niet gebruikt. En dat is eigenlijk best logisch. Want welk belang van Google kan worden ingevuld op basis van domein autoriteit?

Wat is Domein Authority?

Domein autoriteit gaat over het aantal websites dat linkt naar een bepaald domein. Echter is het zo dat in de praktijk niet naar de hele site wordt gelinkt, maar naar een specifiek artikel. Veelal met ankerteksten om de nadruk te leggen op welke zoekwoorden van belang zijn.

Hoewel de factor domeinautoriteit wel iets zou kunnen zeggen over de algehele populariteit van een website, zegt het niets over individuele pagina’s en daar raken we de kern van het belang van zoekmachines.

Wat is belangrijk voor de zoekmachine?

Voor zoekmachines is het belangrijk om zoekende gebruikers altijd het meest accurate antwoord op een zoekvraag voor te schotelen. Als iemand zoekt naar een recept voor pepernoten, dan zal een fietsenmaker die een pepernotenactie heeft en een domeinautoriteit van 100 punten, nooit boven tante Jannie’s recept komen te staan terwijl tante Jannie misschien maar 9 punten scoort qua domeinautoriteit. Eenvoudigweg omdat haar pagina wel relevant is voor de zoekopdracht.

Maar hoe kan tante Jannie met zo’n lage domeinautoriteit wel opvallen in de zoekmachines? Naast een steengoed recept en fantastische uitleg, zijn links vanuit andere sites naar haar recept wel signalen waarmee zoekmachines als Google de relevantie of autoriteit van die individuele pagina proberen te bepalen.

Conclusie

Met andere woorden. Produceer enkel fantastische content. Zorg dat anderen er naar linken en er over praten op indexeerbare sociale media zoals Twitter en daarmee kom jij vanzelf hoger in de zoekmachines. Kwaliteit blijft leidend.

Arjan Olsder